כזכור, המשרד להגנת הסביבה בהובלת השרה עידית סילמן, פרסם בחטף לפני סוף השבוע להערות הציבור את ההיתרים בפיקוח על הזיהום ממפעלי בז"ן בעת חזרתם לפעילות אחרי פגיעת הטילים האיראנים שנפלו במלחמה.
כעת, המפעל חוזר לפעילות, כאשר המשרד להגנת הסביבה לא חושף לציבור את רמות הזיהום ולא מנתר את רובם לפי ההיתרים המקלים שהוענקו בצורה כמעט גורפת.
במקביל תושבים רבים מדווחים על ריחות כימיים וצריבות, כפי שמדווחים הארגונים הירוקים וברשתות החברתיות.
בעקבות פגיעת הטיל: השרה "להגנת הסביבה" סילמן מבקשת להעניק היתרי זיהום אוויר חריג לבז"ן
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אינה מגיבה בנושא לפניות כתבים ובכלל לא נמצאת במפרץ חיפה כדי לעמוד את מה שמתרחש בפועל, כאשר דווקא המשרד שאמון לאכוף ולשמור על איכות הסביבה מתנהג בניתוק גמור בהובלתה.
אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה: "חזרתו המהירה של בית הזיקוק בזן לפעילות מעמידה את ישראל בפני דילמה מורכבת.
מחד, התלות הכמעט מוחלטת של משק האנרגיה הישראלי בבז"ן, שרוב תוצריו מיועדים לשוק המקומי, יוצרת פגיעות ביטחונית חמורה.
כפי שראינו במהלך המלחמה, כאשר המשק נערך למחסור בגפ"מ וסונול דיווחה על קשיים ברציפות האספקה, הסגירה הפתאומית של בזן עלולה להשאיר את ישראל ללא דלקים בשעת חירום.
מאידך, החזרה המהירה לפעילות נעשתה תוך דילוג על נהלי בטיחות וניטור סביבתיים חיוניים, באישורה של השרה עידית סילמן.
המשמעות המיידית: זיהום אוויר קטלני שפוגע בבריאות תושבי החיפה וסביבותיה.
המחיר הסביבתי והבריאותי אינו משפיע רק על השגרה; בז"ן מהווה איום אסטרטגי כפול: בשעת חירום הוא עלול להפוך למטרה, ובשעת שגרה הוא מזהם באופן מתמשך.
בזן טוענת שחזרה לפעילות, אבל מדויק יותר לומר "ממשיכים לסכן".
מאות אלפי תושבי מטרופולין חיפה משלמים בבריאות שלהם ושל ילדיהם בגלל כשל מערכתי שמותיר את ישראל תלויה במתקן יחיד וחשוף.
הפתרון האמיתי דורש גיוון וביזור מקורות אנרגיה, הקמת עתודות אסטרטגיות, ובראש ובראשונה, האצת פינוי מפרץ חיפה בהתאם להחלטת הממשלה, בטרם יתרחש האסון הבא".
הודעת חברת בז"ן לבורסה על חזרה לפעילות וגם על הדרך את הכסף שתדרוש מהמדינה על נזקי פגיעת הטילים מאיראן:

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לא הגיבה בנושא.
מהמשרד להגנת הסביבה טרם התקבלה תגובה והיא תתפרסם לאחר שתתקבל.





























