אירוע דרמטי ומרגש התרחש במהלך מבצע “שאגת הארי”, כאשר אשר קסוס, בן 74 מקריית ים, לקה בדום לב בביתו' בזמן שאזעקות נשמעו ברקע בעקבות ירי טילים מלבנון.
האירוע החל בערב יום שישי, במהלך תפילה בבית הכנסת, כאשר אשר חש ברע.
"בית הכנסת נמצא מרחק הליכה קצר מהבית שלי, אבל באותו היום הדרך חזרה הרגישה כמו נצח", שיחזר' לאחר שהגיע לביתו וניסה לנוח ללא הועיל, פנה לעזרת שכניו' מהלך שהתברר כהצלת חיים.
השכן הזעיק מיד את מוקד החירום 101 של מד״א. חובש בכיר במוקד, שלומי פילו, זיהה במהירות את חומרת המצב והחל להדריך את השכן כיצד לבצע פעולות החייאה, תוך הזנקת ניידת טיפול נמרץ ואמבולנס למקום.
בזמן ההמתנה לצוותים, מצבו של אשר הידרדר והוא התמוטט בעקבות דום לב. ההדרכה הטלפונית התבררה כקריטית: "במקרים של דום לב חייבים לפעול במהירות כדי להעלות את סיכויי ההישרדות. פעולות החייאה הן ההבדל בין חיים למוות", הסביר פילו.
עם הגעת צוות מד״א' בראשות הפראמדיקית פאטמה חזבון, יחד עם החובשים מוסטפא שחאדה ועאמר פרעתאוי' נמשכו פעולות החייאה מתקדמות שכללו מתן שישה שוקים חשמליים באמצעות דפיברילטור.
במקביל, אזעקות נשמעו ללא הפסקה והיירוטים הרעידו את האזור.
"ביקשתי מהשכנים להיכנס למרחב מוגן, אבל לנו היה ברור שאנחנו נשארים ומצילים חיים", סיפרה חזבון, "האזעקות לא עניינו אותנו, רק דבר אחד: לשמוע את הדופק חוזר".
לאחר מאמצים ממושכים – הלב שב לפעום. מצבו של אשר התייצב והוא פונה במהירות לבית החולים להמשך טיפול.
לאחר אשפוז ממושך ושיקום, אשר שוחרר לביתו ונפגש עם הצוות שהציל את חייו. במפגש המרגש הודה להם: "אין לי מילים להודות לכם. בזכותכם אני כאן, תמשיכו להציל חיים".
במהלך המפגש, שנערך ימים ספורים לפני הפסקת האש, נשמעו שוב אזעקות באזור הקריות. הפעם, אשר והצוות ירדו יחד למרחב המוגן, רגע סמלי של סגירת מעגל.
"זאת זכות גדולה להציל חיים, אבל לראות אותך עומד כאן, מחייך, זה הסיפוק האמיתי", אמרו אנשי הצוות.
הסיפור הזה ממחיש פעם נוספת את החשיבות הקריטית של תגובה מהירה, תושייה אזרחית ועבודת צוות מקצועית, גם תחת אש.



























